Oostmalle Gemeentehuis

Jaarboek 2023-2024

WELKE ARTIKELS VIND JE IN JAARBOEK 2023-2024?

• 500 jaar Koninklijke Sint-Jorisgilde Oostmalle (periode 1998-2023)
    In Jaarboek 1998 verscheen al een overzicht van 475 jaar Sint-Jorisgilde. Naar aanleiding van het 500-jarig bestaan neemt hoofdman Jo Boenders nu ook de laatste 25 jaar onder de loep.

• 42 jaar Paaptornooi De Speelhoven
    Jef en Evy Kerstens blikken terug op het ontstaan en de evolutie van het ondertussen grootste paaptornooi in de Kempen. De jaarlijkse inzet van meer dan 100 vrijwilligers voor dit evenement ten voordele van een goed doel is uniek.

• Café Trappisten bestaat 100 jaar
    Het bekendste café van Westmalle evolueerde van een herberg met wachtzaal voor de tram tot een internationale trekpleister. Maar ook voor 1923 was er een herberg gevestigd op die plaats. Jef Belmans doet de geschiedenis van het begin tot nu uit de doeken.

• Het Huis ten Halven en zijn bewoners door de ogen van André Baillon
    Dit artikel sluit aan bij het vorige en schept een tijdsbeeld van begin 20ste eeuw, toen de familie Schaerlaekens Het Huis ten Halven (voorloper van Café Trappisten) uitbaatte. Leo Van Ginckel laat André Baillon, schrijver van Op Klompen, aan het woord.

• Heraldiek, ondergewaardeerd cultureel erfgoed
    Van persoonlijke herkenningstekens voor de ridders op middeleewse toernooien tot erfelijke symbolen voor families. Marc Van den Cloot maakt je wegwijs in de wereld van de heraldiek.

• De burcht op Blommerschot, feit of fictie?
    Heeft er al dan niet ooit een burcht gestaan op Blommerschot? Leo Van Ginckel en Fons Suys onderzochten aanwijzingen uit het verleden en brengen verslag uit van het geofysisch bodemonderzoek dat in 2023 werd uitgevoerd.

WAAR KAN JE HET JAARBOEK KOPEN?

In het lokaal van de heemkundige kring
Elke tweede en vierde dinsdag van de maand tussen 19 en 20.30 uur.

In het kantoor van Toerisme Malle
(Antwerpsesteenweg 246, Westmalle):
Openingsuren: www.toerisme-malle.be/toerisme

HOEVEEL KOST HET JAARBOEK?

Het jaarboek kost 35 euro.

Als je het boek wil laten opsturen of thuisbezorgen, betaal je 40 euro.

De dansgroep van de Sint-Jorisgilde opende op zondag 25 juni 2023 het jubileumfeest met de Rozenwals. (archief Sint-Jorisgilde)

Het Huis ten Halven, de voorloper van Café Trappisten, ten tijde van uitbater Maarten Schaerlaekens. (collectie Erik Vermeiren)

De paap en de paapschijven. (foto Jef Kerstens)