Oostmalle Gemeentehuis

Jaarboek 2019-2020

WELKE ARTIKELS VIND JE IN JAARBOEK 2019-2020?

• Vier in memoriams van (oud-)bestuursleden
    Arthur Alen, Mark Van Bavel, Jozef Verboven en Henri Verheyen

• Het verhaal van twee honderdjarigen
    Stan Quirynen en gravin Christiane de Lannoy, weduwe van baron Jacques van der Straten Waillet

• Van leem en klei tot bakstenen, in Malle
    Deel 2: De honderdjarige steenfabriek Quirynen
    Al een eeuw lang verschaft steenfabriek Quirynen werk aan generaties dorpsgenoten. Dit artikel beschrijft hoe de fabriek werd opgericht, hoe ze in handen kwam van de familie Quirynen en in de jaren zeventig uitgroeide tot een toonaangevend bedrijf. Bovendien geeft het duidelijk de evolutie weer van de meer ambachtelijke werkwijze vroeger tot de moderne productiemethodes. Verschillende oud-werknemers vertellen over hun werk in de steenbakkerij.

• Van hotel-restaurant ‘Lido’ naar brasserie ‘Bij ons in Malle’
    Het gebouw aan de overkant van de Sint-Pauluskerk is al bijna negentig jaar in handen van de familie Kennes en veranderde nauwelijks van uitzicht. Oudere leden herinneren zich vast het chique restaurant Lido, de volgende generatie ging misschien wel uit in discotheek Feeling’s en twintigers hebben zich allicht geamuseerd in de binnenspeeltuin van ’t Kokoentje. Wij frissen graag je geheugen op in verband met alle horecazaken die hier gevestigd waren.

• Vijftig jaar scoutsdomein Hopper Drieboomkensberg
    Goed verstopt in de dennenbossen achter de trappistenabdij werd eind jaren zestig een heem gebouwd voor en door de scoutsbeweging. Hoewel duizenden jongeren al verbleven in een van de bivakhuizen of op de kampeerterreinen, zijn veel Mallenaren niet echt vertrouwd met dit jeudverblijfscentrum. Dit artikel zal daar verandering in brengen.

• De pachthoeven van de heren van Oostmalle: Bruinkens, Heyn Leysen, Merlo, Neerhof en kasteel
    Deel 2: 1630 tot 1830
    Een bijdrage over de hoeves en de pachters van de heren van Renesse, waarin ook de algemene geschiedenis van het dorp aan bod komt.

• Tien jaar Mallifique
    Mallifique, een werkgroep binnen de Heemkundige Kring van Malle, brengt al tien jaar ‘levende geschiedenis’. Met succes, zoals blijkt uit dit kort overzicht.

WAAR KAN JE HET JAARBOEK KOPEN?

In het lokaal van de heemkundige kring
elke tweede en vierde dinsdag van de maand tussen 19 en 20.30 uur

In het kantoor van Toerisme Malle (Antwerpsesteenweg 246, Westmalle)
van maandag tot en met vrijdag 9 - 12 uur en 13 - 16 uur

HOEVEEL KOST HET JAARBOEK?

Het jaarboek kost 25 euro.

Als je het boek wil laten opsturen of thuisbezorgen, betaal je 30 euro.

Luchtfoto van de steenfabriek en omgeving, midden jaren 80. (foto via Karel Geys)

Het chique restaurant Lido in zijn glorieperiode, de jaren 60. Zowel binnen als buiten was alles tiptop in orde. (collectie Eric Loobuyck)

Het spiksplinternieuwe Hoofdgebouw van scoutsdomein Drieboomkensberg in 1969. (archief Hopper Drieboomkensberg)

.